Profesor Ján Danek, skúsený pedagóg a vedec, profesionálny odborník prispieva ďalšou tehlou do tak potrebného zlepšenia stavu slovenskej spoločnosti v oblasti výchovy, ktorá je súčasťou pedagogickej vedy ako vedy o podstate ľudstva. Ako je každý občan v práci profesionál, tak aj autor dokazuje, že je vo svojej práci profesionál. Hoci ide o učebnicu pre VŠ, oslovuje ňou aj širokú verejnosť. Opiera sa pritom o svoje 50-ročné skúsenosti, ale aj o mnohosto iných vedeckých prác, z ktorých prevzal mnohé vybrané pasáže.
Obsažný a hutný odborný obsah je rámcovaný profesionálnym a esteticky pozitívne pôsobiacim printovým a knihviazačským spracovaním. Treba oceniť aj maximálne využitie plochy každej strany zvýšením hustoty tlače. Pútavý obsah je ukážkovo didakticky rozdelený do 10 vyvážených kapitol. Za každou kapitolou je niekoľko didakticky vhodných otázok, ktoré čitateľa primäjú k uvedomeniu si prečítaného.
I keď ide o odbornú publikáciu, dobré rady a poučenie získajú aj rodičia, starí rodičia, súrodenci a ostatní rodinní príslušníci slovenských detí a žiakov, ktorí sa podieľajú na ich slovenskej výchove v zmysle skutočných potrieb slovenského školstva a slovenskej spoločnosti. Samozrejmý je prínos pre učiteľov v praxi. Autor chápe výchovu v modernom zmysle ako formovanie, resp. výchovu osobnosti.
Hutne zhrnutá podstata a náplň jednotlivých druhov výchovy v piatej kapitole je v podstate repetitóriom každého pedagóga bez nutnosti otvárať gúgl. To isté platí aj o spojení výchovy s kompetenciami pre Európu, ktoré nájde učiteľ v plnom znení v prvej kapitole, alebo o charakteristických rysoch moderného chápania výchovy (tiež v plnom znení v prvej kapitole), alebo o zozname 13 národností ktoré žijú okrem Slovákov na Slovensku.
V šiestej kapitole sa nevenuje triviálnym aspektom procesu výchovy, ale siaha do vyšších sfér, do oblasti princípov výchovy. Ponúka čitateľovi, študentovi, pedagógovi, rodičom a ostatných vychovávateľom možnosť vybrať si zo širokej palety takmer 50 princípov výchovy, ktoré oni považujú sa vhodné v smerovaní smerom k stanoveným cieľom.
Odborná erudovanosť autora i jeho praktické skúsenosti sa prejavujú v neopomenutí sociálnych a spoločenských hľadísk výchovy, ale aj historických a globálnych línií, vrátane štátneho programu dynastie Chan. Tieto sú cenné najmä pre každého z už spomenutých vychovávateľov, ktoré pôsobia v rurálnych regiónoch slovenskej krajiny.
Aj pojednanie o inštitúciách výchovy, nech by sa zdalo akokoľvek nadbytočné (veď každý človek a občan vie, že existujú školy materské, základné, stredné, odborné, združené, umelecké a vysoké, štátne, cirkevné a súkromné), nájde vďačných čitateľov. Nezabudol venovať svoju pozornosť ani kompetenčnému profilu vychovávateľky.
Vychovávateľská obec iste privíta aj autorove stanoviská k hodnotám, s explicitným vyjadrením, že poslušnosť patrí medzi základné hodnoty. Jeho odborná erudovanosť v oblasti histórie mu umožnila obohatiť učebnicu a reálne fakty v nadväznosti na Ratio educationis z čias Márie Terézie, na mierové posolstvom J. F. Kennedyho z apríla 1963 pri berlínskom múre, na bulu pápeža Jána VIII. „Industrieae tue“, na hriechy súčasnej civilizácie nositeľa Nobelovej ceny mieru a etiológa K. Lorenza a na ďalšie reálne fakty.
Jazyk autora je pestrý, na vysokej odbornej úrovni, napriek tomu zrozumiteľný a ľahko pochopiteľný, takže sa nejaví potreba slovníka cudzích slov, ani vecného či menného registra. Základné elementy svojho výchovného posolstva autor didakticky vhodne odovzdáva čitateľovi v priebehu čitania učebnice niekoľko razy opakovane, spoliehajúc sa na moderné poznatka psychológie o ovplyvňovaní diváka TV reklamy subliminálnymi podnetmi.
Svoju spoločenskú angažovanosť k súčasnej povolebnej a post-atentátnej dobe prejavuje predvídavo aj napr. prehlásením, že „slobodné myslenie je záruka pre zodpovedné konanie“, že „liberalizmus znamená zanedbávanie povinností“, že „do vojenského rezortu sa investuje viac ako do vzdelávania, výchovy a ochrany zdravia“. Svoj mierotvorný postoj výrazne zdôrazňuje vlastnou básňou „Mier je stála túžba a nádej človeka“.
Záver: Autor okrem zaujatia stanoviska k dielčim otázkam, vlastne svojou knihou prispel aj k riešeniu celkového vnímania slovenskej výchovy v zmysle v podmienkach Slovenska, ale aj v podmienkach všetkých členských krajín Európskej únie.
Celá debata | RSS tejto debaty